Elektronik koster altid penge

Min 928´er begyndte at hakke i motoren ved mellemgas for ca. en måned siden. Ikke bare småhakken, men den ville ikke trække og reagerede meget langsomt på speedertryk.

Jeg testede efter med dieselstart om jeg havde et vakum-problem hvor den sugede luft ind, men der var ingen effekt når jeg sprayede lidt omkring rør-føringen.

Da jeg har ret travlt for tiden med arbejde og rejser så endte bilen nede hos Porsche Centrum i Køge. Det skyldtes også at når det kommer til motorstyring som kan man købe sig fattig i stumper uden at have løst det mindste – i hvert fald når man er mig 🙂

Det viste sig at være en god strategi. Jeg var knapt returneret til København med toget før værkstedet ringede med diagnosen:

1) Den elektronik-boks som sidder i passagersiden havde fået vand da den forrige ejer havde ladet bilen stå uden en vinter med utæt forrude. Det har jeg fikset for længe siden, men boksens indhold var nu så irret at den var holdt op med at virke ordentligt. Nypris: 8.500 kroner – men PC havde heldigvis en ekstra virkende til 50%.

2) Min MAF (luftmåler) er ude af justering og kan ikke justeres tilbage – og det gav problemet med mellemgassen. Jeg lånte en fra Porsche Centrum (god service!). Den gamle renoveres hos JDS Porsche i Cambridge, England. Det koster 320 Euro incl. moms og porto (ca. 2.400 kroner) så længe man sender sin gamle ind som en bytter (og at selve alu-rammen virker). John, som svarer hurtigt på mail, skriver at det er en plug-and-play operation at skifte – så det ser jeg frem til.

3) Ekstra kølervæske, ny prop til kølervæskebeholderen og diverse andre småting fikset. Den slags man ikke selv lægger mærke til.

…under alle omstændigheder kører min 928S bedre nu end den har gjort før under mit ejerskab. Herligt! Den bruger dog lidt mere benzin – men det skulle rette sig så snart jeg får den korrekte MAF fra England og får skruet den i.

2015-04-27 09.37.15