Forrude renoveret og isat

Så kom forruden ind i 928´eren igen. Men inden jeg kom så langt så fik jeg først den gamle rude ud.

Derefter fik jeg set på rusten på a-stolperne. Det blev slebet jævnt og fik så rust-stop blanding for at forsejle det. Den bliver alligevel ikke våd igen.

Derefter fjernede jeg alt den gamle lim på ruden og på bilen.

Læderet på instrumentbordet var blevet vådt mange gange og var skrumpet. Ved hjælp af en en tang med gummispidser og en varmepistol fik jeg trukket det næsten helt ud – det er kun en smule i siden jeg ikke fik dækket igen. Tip: Brug varmepistol til at gøre læderet blødt, det virker.

Da instrumentbordet var strukket ud til næsten normal størrelse monterede jeg det med kontaktlim (Dana Lim fra Harald Nyborg som blev fordelt med en svamp. Efter 20 minutter forbinder man det – og så sidder det bare, så det skal lægges rigtigt på første gang).

Til sidst kom Rene fra Sjællands Autoglas hjem til min garage og monterede den originale rude igen ved hjælp af sådan en smart limpølle der aldrig tørrer. Han havde bla. ringet til Porsche-importøren for at høre hvordan ruderne oprindeligt blev lagt i. Super service og en fair pris (800 kroner) alt incl.

Dernæst monterede jeg igen lister, torpedoplade og viskere og så var 928´eren klar til en prøvetur i regnvejr. Den gik også fint og der meget mindre vindstøj – heldgvis.

Næste skridt er at renovere a-stolpernes beklædning som også har taget en del skade i bunden.

Forruden løs og ud

Da jeg købte min 928´er var det klart at der skulle gøres noget ved forruden. Man kunne se at den havde lækket i begge sider da bunden af A-stolpernes læder var krøllede og skadede. Samtidig havde der været vand længe nok til at der kom lidt mos der 🙁

Jeg havde egentligt tænkt mig at vente og så fikse det efter sommeren – og så kun køre i tørvejt. Men samtidig blev vindstøjen værre og værre og ved at trykke på ruden kunne jeg mærke kold luft komme ind. Ikke holdbart i længden.

Så jeg fik listerne af og tog et kig på ruden. Og det var kun ca 1/3 der var limet, resten var løst. Enten fordi limen var røget eller fordi underlaget var rustet. Så af med a-stolpe-dækkene, af med alle lister og i gang med en hobbykniv. 20 minutter efter var ruden fri og kunne løftes ud.

Nu har jeg slebet i rusten og forseglet det som skulle forsegles (det er alt sammen inde i kabinen som i fremtiden ikke vil være våd). Nu skal jeg bare finde en professionel der kan lime den korrekt i – har haft for mange utætte ruder til at overlade det til amatører.

Radio og race

Så fik jeg endeligt radio i bilen. USB / SD-kort og ingen plads til CD´er, som alligevel bare fylder op.

Til gengæld er der byttet om på højre/venstre og for/bag i ledningsnettet så jeg får det meste af lyden i nakken. Oh well, det er charmen med ældre biler. Så når jeg har 20 minutter skal jeg lige have den ud igen og sat korrekt op.

Samtidig var der inden i hulrummet to ledninger med multistik der så ud til at passe sammen, men da jeg koblede den sammen så lyste advarselslyset. Sikkert noget med den manglende air-con, så jeg skal også derind og have dem koblet fra igen. Det er let distraherende at køre med den advarselstrekant lysende midt i instrumentbrættet.

Race: Jeg har meldt mig til baneøvelse på Knutstorp i Sverige gennem MS-racing.dk. 1800 for en hel dag incl. frokost, det virker rimeligt. Så 13. maj går det løs 🙂

Jeg skal lige have skiftet olie + oliefilter inden da jeg så at Porsche anbefaler 1 år og max 20.000 kilometer for olieskift (og jeg kender ikke alderen på min). Desuden var mit oliefilter ifølge Porsche Centrum en del ældre end 1-2 år da de kiggede på det (og fiksede en læk ved rørene der).

Nedenfor en herlig video fra Knutstorp med en 928 GT. Jeg har vist noget at se frem til.

Stabil motorgang

En hurtig update: Efter at have kørt et par hundrede kilometer med tilsætningsstoffet og oktan 95 trækker motoren helt stabilt. Der er ikke længere de der små træk ved 100-110 km/t.

Det er også interessant efterhånden som jeg lærer den at kende hvordan 928S har sin egen måde at blive kørt på. For eksempel skal den varmes op før den for alvor trækker, specielt fra 0 til 100. Men er den varm så er der til gengæld også træk i den.

En anden ting er at med mine Fulda Carat Extremo dæk så står den fornuftigt fast i tørvejr, mens regnvejr betyder (ufrivilligt) hjulspil ved næsten hvert lyskryds – de skal skiftes en dag jeg har for mange penge.

Regnvejret betyder desværre også fokus på min utætte forrude. Den skal fikses, skal bare lige finde rækkefølgen da læderet på stolperne ved forruden lige skal renoveres når ruden er af.

– og så fik jeg vasket og vokset, nææh hvor det hjælper. Men gør mig desværre også alt for opmærksom på alle skønhedspletterne og det lidt rust der er…