Ny køler installeret

Efter blot 1½ dag kom min køler fra USA. Men til gengæld havde jeg ikke tid til at sætte den i.

Så der er gået knapt to uger, men nu er den i.

2014-06-17 09.01.17

Et par noter:

1) Jeg tog den gamle køler, aircondition (virkede ikke) og servo-beholderen af på én gang. Så svinede det maksimalt på én gang og jeg kunne få ryddet op.

2) Der er rigtig god plads når man tager det hele ud, så jeg gik i gang med motorrens. Der var MEGET gammelt servo-olie derinde fordi min slange, som føder pumpen var flækket i toppen.

3) Jeg droppede aircondition da det alligevel ikke virker. Har indtil videre også taget den elektriske blæser ud, men den skal i igen da den fungerer som nødblæser når motoren bliver for varm.

4) Den nye køler fra 928 motorsports er effektiv og en smule højere og tykkere. Så jeg måtte skære lidt af gummipropperne som køleren hviler på. Og file lidt af kanten i toppen så motorhjelmen kan lukkes.

5) Da jeg alligevel var derinde, så kunne jeg lige så godt skifte servo-styringens slange og selve beholderen. Der er et filter i beholderen og en ny beholder koster under 300 kroner på ebay. Slangen kom fra Rosepassion.

6) Kølervæske (blå + demineraliseret vand) og motorolie (5W40) er nemt nom at fylde på. Men olie til automatgearet er en plage. Der sidder en plastikbeholder i passagersiden af gearkassen og den kan man se standen på. Bilen skal være i tomgang og i Neutral – så kan man se hvad olieniveauet er. Man kan ikke bare fylde på, men skal have en slange op i beholderen og så pumpe olie op i den.

Jeg købte en oliekande til 40 kroner hos Thansen som holder en 1/4 liter. Heldigvis skulle der kun 2 kander i, så min hånd nåede ikke at dø helt. Det er i øvrigt vigtigt at du fylder godt op. Jeg fyldte op til minimumsmærket og det betøde at det hele rystede og gik ujævnt. Med bare 0,2 liter mere Dextron III olie i gearet (samme om i servostyringen) går det hele meget meget mere jævnt.

Lidt stemningsbilleder

Ny servebeholder og slange til pumpe på plads
2014-06-09 14.43.11

Dextron III olie til gear og servo
2014-06-09 19.01.30

2014-06-15 19.56.26

Den nye køler skinner midt i snavset
2014-06-15 19.56.35

Beholderen til gearolien
2014-06-16 15.46.59

Den gamle lækkende køler
2014-05-30 15.59.41

Motorrummet pakkes og gøres klart til vask
2014-05-30 16.00.05

Bare en smule af det skidt, som sad under den gamle køler
2014-05-30 16.00.26

Sprængt køler

Porsche Driving School var en sjov oplevelse.

Det var mest 911´ere og en enkelt 928 (mig). Og en del Boxsters og Caymans. For ikke at glemme en Carrera GT på danske plader (nogle folk har bare for mange penge).

Ud over instruktion og lidt reklamesnak for Porsche så bød dagen på banekørsel med instruktør, tidskørsel på slalombane og en del glatbane.

Desværre røg min køler efter 20+ omgange på Sjællandsringen. Så jeg røg i pit med hvid røg. Heldigvis ser det ikke ud til at have gjort større skade end bare en flækkede køler. Lidt ærgerligt, men det er hvad der sker i en 30 år gammel bil som man fyrer af ned af langsiden. Desuden lækkede min køler lidt i forvejen fordi der er brugt for lange skruer til monteringen i bunden.

2014-05-28 14.25.11

Min køler er med to sidetanke: Til gearolien til automatgearkassen og motorolie. Normalt er det dem som dør, men her er det den primære køler.

Køler - bemærk de to sidetanke

Køler – bemærk de to sidetanke

Normalt ville jeg gå efter at få den lavet / en brugt, men jeg er lidt for nervøs for at få kølervæske i gearet eller olie i kølervæsken. Samtidig har jeg to sidetanke i plast – og det er velkendt at de kan løsne sig og give problemer. Så det bliver en ny fra 928 Motorsports til knapt 1.100 dollars. Den er til gengæld i ren alu.

Det var nogenlunde til at få køleren ud – der skulle bare skrues lidt og så skulle diverse slanger fjernes. Du skal bruge en 32 mm og en 27 mm fastnøgle for at kunne få olieslangerne ud ved at dreje kontra på de to møtrikker.

Når du alligevel er i motorrummet så kan du lige så godt se efter omkring din servo-beholder. Min har haft en dårlig slange der føde servopumpen, så der er meget olieret omkring det område. Det skal renses – og så skifter jeg servo-beholder (der er filter i den og en ny koster 200 kroner på ebay) og slangen (gummiet bliver gammelt og flækker i toppen).

Der er god plads til at renovere ved servoen nu hvor køleren alligevel er ude.

Der er god plads til at renovere ved servoen nu hvor køleren alligevel er ude.

Nu venter jeg bare på den nye køler, det burde tage et par uger. Den ser sådan ud:

AluminumRad1