Mere fart på automatgearet

Porsche 928 har en såkaldt kickdown knap under speederen. Det betyder at den skifter et (eller to) gear ned når man rammer knappen.

Det giver en del spark i bagen, men problemet er at man skal mase speederen helt i bund for at få den oplevelse.

Til gengæld når knappen er nede, så holder bilen gearet meget længere og selve funktionen virker generelt som en lidt grov Sports-mode i moderne automatgearkasser.

Da det sjældent er ønskeligt at mase speederen i bund hver gang man vil have bilen til at holde gear, så skal man finde på en anden løsning.

Heldivis kan man lave en såkaldt kickdown-bypass.

Det man dybest set gør er at tilføje en ekstra kontakt mellem kickdown-knappen under speederen og relæet.

Det gøres nemmest ved at klippe kablet 5 centimeter under kickdown-knappen og sætte en ekstra ledning på. På den måde bibeholder man også den normale kickdown-funktion.

Jeg har lavet en illustration af hvordan jeg har gjort det. De er indsat nedenfor.

kickdown1

kickdown2

Hvor man så placerer knappen, som virker som en konstant kickdown-knap, henne er op til en selv. En del placerer den ved siden at håndbremsen i siden. Men efter jeg har kørt rundt med den som midlertidig funktion, så syntes jeg at det var lidt for langt væk.

Jeg har derfor skiftet min tågebaglygte-knap ud med kickdown-bypass-funktionen. Dermed kan jeg bare trykke på knappen ved instrumentbordet og aktivere sports-funktionen.

Det tog ca. 5 minutter. For man skal bare skille den eksisterende knap og harness af og i stedet koble kickdown-ledningen til knappen. Jeg lod de originale ledninger og harness ligge inde bagved (der er plads) så jeg kan skifte tilbage på få minutter.

2014-05-20 22.39.06