Nye billeder

Så fik jeg endeligt taget et par nye billeder af maskinen. Den ser nok finere ud i lakken på billederne end den er, men fotos skal næsten snyde. Se billederne her.

Jeg har også benyttet vejret og en tidlig hjemkomst fra sommerhuset til at skifte vinduesviskere foran. Den bagpå havde jeg fået en forkert af, så den ryger retur til forretningen.

Og så må det nogen gange gerne være let: Jeg skiftede relæ nummer 928.618.107.00 ud med et nyt og så kom forlygterne til live igen. Gid det er lige så nemt med det ABS advarselslys der er tændt i instrukmentbrættet.

 

Fejl- og mangelliste for Porsche 928

En bil fra 1984 er ikke perfekt – og ligesom med min 924´er så er det bare at smøge ærmerne op og få lavet de ting som der er. I det mindste skal denne her ikke skilles helt ad og slibes i bund for at få bugt med rust.

Til gengæld er der følgende ting, som bør laves: 

  • Forruden lækker og der er meget vindstøj ved 80+ km/t. Skal enten skæres ud og sættes i igen (og læderen rettes ud i siderne) eller helt skiftes. Tilbud: 4.200 kroner
  • Front-spoileren er knækket i siderne. Den skal entes limes eller skiftes. Har fundet en en front i Sverige til 2500 SEK. Lidt dyrt, venter til den skal males.
  • Kontakterne til elruderne skal renses, kræver lidt overtalelse for at virke.
  • Forreste støddæmpere er ifølge Porsche Centrum lidt slidt, bør skiftes inden ny frontspoiler
  • Der er diverse hakker i lakken med en lille smule overfladerust. Skal bare lige slibes og lappes med en lakstift.
  • Der mangler trim/liste rundt om venstre bagrude. Komplet trim fundet i Danmark og købt (200 kroner). Ikke monteret
  • El-spejle er gået i stå. Det er kun mig der kommer til at køre i den, så dem lader jeg bare være indtil videre.
  • Nyt batteri skal indkøbes. Pt. låner den batteriet fra min 924 og det er for kort til at batterilågen kan lukkes helt + det er ikke helt kraftigt nok. Ekstra startkapler er indkøbt efter en kedelig ventetid på startstrøm.
  • Der er en del rust bag højre baghjuls inderskærm. Skal laves en dag.
  • Der er lidt rust under lakken under venstre siderude. Skal slibes / blæses ned og lappes
  • Stængerne der holder kølerhjelmen er halvdøde, de holder men bør skiftes. De skulle bare motioneres, går ok nu.
  • Stængerne er holder bagklappen er halvdøde. Skiftes. Er skiftet
  • ABS-sensor melder fejl, det kan være irrede eller klemte kabler (eller også er det en fejl på relæet). Det var en fejl på relæet, nyt krostede 150 kroner på ebay
  • Der skal nye vinduesviskere på hele vejen rundt. Er indkøbt, skal bare monteres. Så er de monteret. Bagviskeren er dog kun ½ virksom, skal justeres.
  • Der skal skiftes blinklyspæren i højre bagside (model 581, 21W). Pæren er indkøbt, men hvordan pokker kommer man ind til fatningen? Man skal bare hive lidt mere i glasset end jeg havde regnet med.
  • Højre baglygter har mister forankringen. Skal lige skrues ordentligt fast, ved lejlighed. Ikke kritisk.
  • Bagerste lydpotte er savet af (sælger synes bilen lød mere potent så!). Den skal svejses på igen. Så er den svejtset på, der er måske et lille hul et sted men ikke kritisk.
  • AirCon pumpen er væk. Erstatning skal findes – måske.
  • Tandremmen bør efterses. Kan typisk holde 60.000-100.000 kilometer og der er ingen oplysninger om hvorvidt den er blevet skiftet. Min 928´er har gået 169.000 km. Rem + hjul + montering koster 5-6.000 + moms hos Porsche Centrum i Køge.
  • Højre sidevindue gaber 3 millimeter og er løst. Mekanismen til repareres så vinduet slutter tæt. Skulle motioneres, nu slutter det tæt. Vinduet er desuden meget ridset, skal måske skiftes.
  • En af letvægts hjulboltene var helt strippet. 4 nye bolte købt på Ebay til 150 kroner.

…en liste som måske lyder voldsom. Men i realiteten er det ikke noget som et par dages koncentreret arbejde ikke kan klare.

I første omgang starter jeg med at vaske den ude og inde og sætte potte på. Man bliver idiot af at sidde inde i en bil der larmer som en jetfly ved 50 km/t. Så er det gjort, meget mindre larm. Men det er stadig ikke en stille bil.

Men hold op den ligger perfekt på vejen ved 130 km/t mens små drenge i familiebilen ved siden af presser næserne mod ruden for at se på den 🙂

Købt og hentet

Efter længere overvejelser valgte jeg en Porsche 928S fra 1984, hvor ABS-bremser lige var blevet en mulighed (se denne fine oversigt over modellernes udvikling).

Den har en 4,7 liters V8 der yder 310 heste, eller rettere gjorde i 1984. Desuden har den fuld læderkabine, 4-gears automatgear, elektrisk soltag og originale alufælge i den såkaldte “skraldespandslåg”-design med Fulda Carat Extremo dæk på (ikke hvad jeg havde valgt, men de er nye). Desuden har den ABS bremser.

En bil fra 1984 er selvfølgelig ikke som ny, men rent mekanisk trillede den uden problemer hjem fra Fyn hvor den har boet siden den kom fra Tyskland for nogle år siden. Eller trillede er måske en lidt defensiv beskrivelse, for 928 er en helt andet dyr end min lille Porsche 924. Der er f.eks. 2,5 gange så mange hestekræfter mens 928 kun vejer 1,5 gange så meget – og trækket i den store V8´er er helt utroligt i forhold til den mere ydmyge 4-cylindrede motor som min 1976 924 er udstyret med.

Der er nok også en en grund til at 928´eren kostede 1,2 millioner i 1984 (og sluttede i 1996 med en pris på 1,8 millioner) mens 924´eren blev introduceret til 147.000 i 1976 (og 928 til knapt 500.000 i 1978).