Nye bremseklodser er ikke så nemt som det ser ud

Pludselig begyndte den højre forbremse at støje og yderst på skivebremsen kom der en ridse. Et sikkert tegn på at den ene bremseklods er slidt i bund. Noget jeg burde havde forudset, men troede egentligt at jeg havde skiftet dem da vi lavede bagbremse for et par år siden.

Men bevæbnet med nye bremseklodser (400 i Tyskland) kastede jeg mig selv over projektet. Det var dog ikke så nemt, for de gamle bremseklodser sad godt fast. RIGTIGT godt fast.

Udfordringen er at alu-bremserne, i mit tilfælde S4-bremser fra en 1988-model, “vokser” når de udsættes for salt, vejr og vind. Derfor skubber de på glideskinnerne, som sikrer at bremseklodserne kan glide frem og tilbage når der bremses. Derfor sad min ene klods også fast og sled den modsatte side op.

Med en skruetrækker, en hammer og meget tålmodighed fik jeg vrikket, banket og skubbet de fire klodser ud af bremserne – uden at demontere dem. Det ville nok have været lettere, men jeg havde ikke lige værktøjerne eller tid på liften til det.

Du skal desuden have et værktøj til 139 kroner fra Biltema til at skubbe stemplerne inde i bremserne tilbage. Det gør arbejdet meget lettere. Du kan desuden bruge værktøjet til at “trække” klodserne ud af bremserne ved hjælp af øjet i toppen af bremseklodsen.

Med de gamle klodser ude kunne jeg måle og slibe de nye til, så de kunne passe. Jeg rensede desuden glidepladerne, smurte dem med fedt og fik monteret de nye bremseklodser. Succes!

Når det engang bliver vinter skal bremserne af, vandpoleres / glasblæses og males. Men den tid den sorg. Nu vil jeg køre!