Ny motor i min Porsche 928S

Læn dig tilbage, for det er en trist, dyr og lang historie: I sensommeren 2018 var jeg med Facebook-fællesskabet Urban Porsche Freaks ude og køre i 3-4 timer på Sydsjælland.

Det var utroligt sjovt og nok en af bedste Porsche-oplevelser jeg har haft (den bedste var 3 timer i 6 forskellige 911´ere på Porsches fede Leipzig-bane).

På tur med Urban Porsche Freaks

Til frokost og på vejen hjem syntes jeg den gik ujævnt, men det har den altid gjort lidt. Så jeg tænkte ikke mere over det. Indtil et par dage senere hvor den begyndte at sætte ud når jeg slap gassen. Samtidig havde jeg en læk lige under termostathuset (ret almindeligt, men besværligt at komme til).

Da jeg ville prøve at få en second opinion kørte jeg den ikke til Faxe som jeg plejer, men til nogen mener de er Pro i Køge. Deres vurdering var at mine 5 år gamle tændrør og tændkabler var synderen – det mente jeg ikke helt, men de fik mig overtalt. De var jo Pro.

Værre end før

Desværre var bilen totalt umulig at køre i da jeg hentede den og kørte den hjem. Hele bilen rystede og det virkede som om motoren var på vej ud af bilen. Tilbage til værkstedet på fejeblad hvor de (først nu) udførte en kompressionstest der viste at to af mine cylindre ikke havde kompression. Det viste sig at være dybe ridser i cylindervæggene fra ødelagte stempelringe – noget som værkstedet skulle have endnu flere penge for at finde ud af.

Så der stod jeg, lettet for et stort beløb til reparation af en motor som var død, og med en bil hvis motor var helt adskilt. Men til gengæld var tændkabler og tændrør nye…

Årsagen til de ødelagte stempelringe er ikke helt klar. Men forrige år slog den en ordentlig olieprut med røg bagud da jeg gav den gas ved høje omdrejninger. Derfor installerer man typisk en såkaldt oil baffle der hvor motoren lufter ud / ånder.

Oil baffle fra 928 Motorsports sikrer at der ikke kommer olie i indsugningen. Koster ca. 40 dollars. Mere her: https://928motorsports.com/parts/oilcontrolbaffle.php

Ny motor

I princippet kan cylindrene laves, men det er dyrt – og der er ingen garanti for at det nogensinde bliver godt. Så løsningen var en ny motor.

Heldigvis stod der en 1986 motor i en krøllet 928´er i Jylland som jeg kunne få en til rimelig pris. Godt nok med 290.000 km på tælleren, hvor min egen gamle 1984 havde 190.000, men stadig bedre end min gamle.

Donorbilen med motoren stadig i. Den er noget kortere end normalt efter mødet med et tysk autoværn.
Så kom motoren ud af donorbilen.
Min donormotor med 290.000 km bag sig. Men med gode cylindervægge.

Min donormotor havde kørt fint da den kørte galt. Så jeg kunne i princippet bare flytte den over, men med min dårlige erfaring med lappeløsninger på 928-motorer besluttede jeg mig for at få arbejdet gjort ordentligt hos professionelle.

Derfor kom min motor ned til Porsche Centrum i Faxe som et vinterprojekt for at få den store tur.

Det betyder polerede cylindre, slebne ventiler, nye lejer, nye pakninger, ny vandpumpe, nye benzinslanger, oil baffle, nye remme, ny bundpakning, nye manifold-pakninger og alt andet hvad der hører en komplet renovering til. Det gik overraskende hurtigt da Kim først tog fat – og sendte fotos undervejs.

Og ja, jeg havde jo nye tændkabler, tændrør og hvad jeg ellers var blevet prakket på undervejs…så den del skulle jeg ikke bruge penge på igen 🙁 Motorophæng, servoslanger og en masse andre ting havde jeg skiftet for nyligt så det var der heller ingen grund til at skifte ud.

Motoren ved at blive renoveret i Faxe. Den gamle motor var som udgangspunkt fin. Men nye stempelringe, nyt hovedleje, nye plejllejer og ny vandpumpe er alt sammen en god ide når man alligevel er i gang.
Motoren renoveret og parat til at blive renoveret.

Arbejdet var færdigt i januar 2019 og derefter kom min bil til Faxe – og motoren i hvilket tog et par dage.

Arbejdet har budt på få overraskelser (ud over at det koster kassen) ud over at jeg troede at 1984-1986 S-modellerne var stort set ens. Men det var de ikke helt – der er lidt forskelle i ledningsnet, generatorophæng og nogle andre ting. Så jeg var glad for at det var en kender der lavede det, ellers var det hurtigt løbet flere timer på hvor du betaler mekanikeren for research.

En glad nyrenoveret motor.
Den gamle motor kom hjem i garagen til reservedele – godt at have lidt på lager hvis der en gang sker noget

Siden motortransplantationen har jeg kørt ca. 1.600 kilometer incl. en enkelt langtur til Aarhus og retur. Her er der tydelig forskel på før og efter – først og fremmest er motoren helt tør, den køler langt bedre selv uden min elektriske blæser og så trækker den væsentligt bedre ved lave omdrejninger. Virkeligt lækkert – nu har jeg en motor der kan køre mange kilometer igen.

Til gengæld lækker mit automatgear lidt ved reservoiret og min bil ryster lidt fra bagtøjet ved acceleration. Så der er altid lidt at se til 🙂

(automatgearet skal services med ny pakning, nyt filter og en nyt skruelåg + pakning snart)

Sådan her skal foråret køres i møde i en glad 928´er