Luftpumpen fjernet / bypassed – her er en guide

Som jeg tidligere har skrevet satte lejerne på min luftpumpe sig pludseligt forleden dag.

En snak på Facebook og med Porsche Centrum bekræftede at luftpumpen kan bypasses og ikke har et egentligt praktisk formål. Og at den før eller siden smider lejerne.

Prøv at hør her videoen hvordan det lyder når luft / smog-pumpen er færdig (husk lyd).

Men løser du selv problemet?

Du skal starte med at bruge en 20″ eller 21″ / 528 mm rem som også er 11-13 mm bred. Den gør at du kan sætte blæseren direkte til dit remhjul på motoren uden at remmen skal over luftpumpen.

Jeg fandt en rem på ebay til ca. 110 kroner i UK (søg efter “4L-210”), men fik efter et par dage også et tip om at Thansen har en tilsvarende til 99 kroner. Varenummeret er 999700110007. Den er en smule for lang, men nu har jeg kørt med den i et par dage uden problemer.

Jeg har lavet en lille praktisk guide til min 928S fra 1984 – har du en nyere med elektrisk blæser må du springe hen over beskrivelsen af min rem-drevne blæser:

1) Fjern toppen af luftindtaget og de to luftkanaler til filterboksen

2) Afmonter blæseren på motorblokken via de tre bolte (2 i top, en i bunden).

3) Da blæser / luftpumpe-remmen sidder i midten skal du fjerne servopumpe-remmen for at komme videre.

4) Ved servopumpen er der en lang justeringsbolt. Løsn den. Vær forberedt på at det ikke giver en slappere rem (min rykkede sig slet ikke) hvorfor de to bolte på selve justeringsarmen også nok skal løsnes (der er en i bunden og en midt i, jeg tog dem begge helt ud). Nu kunne jeg rykke selve pumpen ca. 1 cm mod midten af motoren

2016-06-21 14.35.30
På billedet peger jeg på justeringsbolten på armen. Du kan samtidig i midten se remmene – med servo-remmen yderst.

5) Det var dog langt fra nok, så jeg måtte løfte remmen halvt af og holde den med en skruetrækker. Derefter satte jeg bilen i Neutral (automatgear) og med min store topnøgle kunne jeg rotere motoren på den store bolt midt i rem-hjulet så remmen drejede sig selv af.

6) Fjern remmen fra servoen. Tag sæt den nye blæser-rem på.

7) Monter blæseren på motorblokken.

8) Sæt servo-remmen tilbage på. Er det stramt så drej den igen på ved at rotere motoren på den centrale bolt inde i remhjulet.

9) Husk at skrue servo-pumpens justeringsarm godt fast igen og monter luftindtaget.

10) Tag et skridt tilbage og nyd at du selv har arbejdet på din bil.

2016-06-21 15.13.15
Nu spinner den fint igen.

…nu skal jeg bare have lavet bundkar og motorophæng. Men det får Porsche Centrum lov til.

Fjerne luftpumpen / air pump delete

Da jeg kørte på arbejde i morges var der lidt piven fra remmene foran. Pludseligt var der en del – og så var der også røg ud af motoren.

Det er sådan noget der gør at man stopper op.

Det viste sig at luftpumpens lejer var frossede og det stoppede hele remmen, som også driver blæseren. Med lidt bank fik jeg den igang igen.

Det viser sig at man kan bare droppede at drive luftpumpen og trække blæseren direkte fra motoren. For at gøre det skal du have en 21″ rem. Sådan en hedder “4L210K” og kan købes på ebay.co.uk. Jeg gave cirka 112 kroner for min incl. porto.

motor1

motor2

Larmer lejerne i din luftpumpe allerede så var det måske en ide at skifte rem allerede nu? Det er ikke svært at få blæseren af.

På sigt skifter jeg til elektrisk, men lige nu er det for besværligt.