763 kilometer

Kørte lige til Lemvig og tilbage igen. God tur i 928´eren. Den kørte 8,5 på literen derop, så nok ca det samme på vejen hjem. Der var temmeligt varmt i bilen, så ruderne måtte ned. Blæseren burde nok fikses.

2014-04-28 19.24.38

Den vibrerer en del når jeg speeder op – ikke voldsomt, men nok til at det bliver lidt meget efter 700+ kilometer. Folk med indsigt peger på flere ting, men jeg hælder nok til motorophænget.

Tilsyneladende så kan man skifte Porsches ud med Volvo 940 fra 1995+. Modelnummeret er 1378657 eller W0133-1617324. De koster en del mindre.

Der er en fin guide til at gøre det her med billeder.

2014-04-28 11.20.16

Nye dæmpere foran

Jeg har længe ønsket mig nye dæmpere foran (og bagpå, men de måtte vente). Men med Porsche Driving School d. 28. maj måtte jeg hellere gøre noget ved det sammen med chefmekanikeren.

Så bilen røg på liften, de gamle dæmpere røg ud og de nye (brugte, fra Californien med S4 fjedre) røg på.

Det tog 2½ time for den første og 35 minutter for den anden – et af de steder hvor erfaringer virkeligt tæller.

damper-1

damper-2

damper-3

damper4

Mens vi var derinde så fandt vi ud af at den venstre bærekugle var noget slidt. En ny a-arm koster over 750 Euro, men et kit til at renovere sine egne koster $149 for begge sider. Det bliver vist gør-det-selv-løsningen!

Servoslange, olieslange og varmeskjold

Har bakset lidt med varmeskjoldet på kølerhjelmen – for jeg fik det ikke slebet i bund inden den blev afleveret til maler. Det har jeg betalt for siden.

Men en skraber til 20 kroner hos Harald Nyborg lod mig skrabe alt det gamle af på indersiden – indtil der kun var klistret masse tilbage under. Derefter fik det en gang lim, ventede i 5 min og så kom det på. Denne gang skal det holde.

Nu med nyt varmeskjold - den gamle dryssede af

Nu med nyt varmeskjold – den gamle dryssede af

I motorrummet lækker servoen stadig fra et rør lige i bunden af servoreservoiret. Har før sat et spændebånd som hjalp lidt, nu har jeg flyttet det og spændt efter. Tænker det måske er tanken, men heldigvis er sådan en til at betale. Det er bare noget fedtværk at arbejde med.

Og så opdagede jeg at den slange som går ind i edderkoppens top i højre side – og som vist flytter olie. Den var løs. Så jeg skilte den ad og rensede den og fastgjorde den. Ikke en rar ting at have løs.

…og så blev den vasket, det trængte den til efter 14 dages hverdagskørsel.

2014-04-06 16.40.11

Bagklap, lås og dovenskab

Var der en ting mit ejerskab af en 1976 Porsche 924 lærte mig, så var det at jeg er meget bedre til at køre i bilen end til at reparere på den. Derfor røg den også, der var for meget at lave.

Lidt ironisk at skifte til en 928 med en del ting som skulle laves, men i det mindste så kørte den (for det meste) i løbet af renoveringen (vi glemmer lige de 9 måneder det tog at få den malet og samlet igen).

Men det er som regel de små ting jeg ikke gider rode med. Også selvom de er belastende.

Min lås på bagklappen har været revnet i selve låsen i lang tid. Det har betydet at bagklappen har hoppet op når bilen vrider eller rammer det mindste bump. Nogle gange hopper den i igen ved næste bump – men ellers har jeg måtte ud og lukke den ved næste kryds. På motorvej trykker lufttrykket den ned af sig selv, men det er stadig belastende.

Så da jeg lige skulle køre bilen i garage efter en lang dag kom jeg i tanke om den ekstra lås jeg købte for 200 kroner i USA i december. Det tog 10 minutter at skifte og nu lukker den mere sikkert, dvs. den kan ikke bare trækkes op (har ikke testet den endnu da tre glas tysk Mosel hjembragt fra Berlin lokkede mere). Magen til dovenskab at bande over det i en måned 🙂