Q&A: Hvorfor en Porsche 928 – og hvor er overraskelserne?

928-jan-9

Jeg bliver af og til spurgt om hvorfor jeg valgte en Porsche 928, hvilken model man skal se efter – og hvor overraskelserne i forbindelse med ejerskabet af en mere end 30 år gammel superbil.

Jeg har derfor samlet nogle af betragtningerne her:

Hvorfor Porsche 928?
Jeg valgte 928 ud fra to ting: Først og fremmest udseendet som jeg husker i glimt fra de vesttyske motorveje på ferieture til Vesttyskland (er født i 1973 så ja, jeg husker Vesttyskland) og fra en lille plastikbil jeg købte i Flensborg engang i midt af firserne til at pynte en modelbane som vi aldrig fik bygget.

Men lige så vigtigt var performance. Jeg har før haft en Porsche 924 fra 1976. Og mens den er latterlig billig at vedligeholde og forsikre, så er 125 heste (i 1976) bare i mine øjne for lidt i en sportsvogn.

Efter jeg købte en 928´er, har jeg så fundet ud af at de ligger helt suverænt på vejen – og det at køre en velafbalanceret model er som at tage en handske med perfekt pasform på. Men det var i høj grad designet som vandt mig over.

Jeg overvejede også en Mercedes 450 SLC og en BMW 635 CSI som alternativ – de er billigere, men har ikke samme følelse af superbil som 928´eren giver en når man sætter sig i de dybe lædersæder 🙂

praktisk
928´eren er overraskende praktisk – men regn ikke med at der kan sidde nogen på bagsædet som er ældre end 6-8 år.

Hvilke 928-modeller skal man se på?
De bedste 928´ere er GTS-versionen, men der er priserne temmelig høje og afgiften for at få den ind i Danmark nok astronomiske.

Jeg har selv en 1984 928S (også kendt som S2) og det var fordi den var til salg i DK til en god pris (25.000) og rimelig i afgift (60.000). Men priserne ser ud til at ligge på 150.000 og op (marts 2015) incl. afgift.

Flere sværger til de rene linjer i en tidlig 1977-1979-udgave uden spoilere for og bag, men jeg kiggede specifikt efter en model fra senere end 1983 fordi der derefter kommer flere heste (310 hk), ABS-bremser og 4-gears automatgear.

En manuel gearkasse er også en løsning (kun ca. 20% blev leveret med den), men jeg må tilstå at jeg nyder at glide afsted i min 928´er, som så nemt vågner når man trykker på speederen for alvor og autokassen skifter ned. 928´eren er en GT – og mens den er sjov på en bane, så er

Du kan også se efter en S4 fordi den har mere kraft, men til gengæld er prisen også noget højere – og det samme med afgiften hvis den skal ind i Danmark.

På de amerikanske fora fremhæves en S2 (blot kaldet S i modellen) fra fra sidste halvdel af 1986 (kaldet 86.5) ofte for at være en god kombination af pris, vægt (de blev tungere hvert år), motor og udstyr.

Med S2-modellerne og deres spoileren på bagklap og rundt om sidevinduerne skal man dog være opmærksom på at det er en stor rustfælde. Jeg måtte selv skifte bagklap og få lavet rust ved bag-vinduerne i forbindelse med en maling af bilen. Så bobler malingen bare en lille smule ved vinduerne, så er der rust.

Også venstre bagrude gemte på rust.

Også venstre bagrude gemte på rust.

Bagruderne kan gemme på rust under gummiet – så er der bobler i lakken er der også rust. Det er dog til at lave – hvorimod vangerne kan drille meget mere.

En fyr har lavet denne fine oversigt over hvad der skete med modellerne fra år til år – den er god at kigge i inden man køber: http://www.landsharkoz.com/evolution.htm

Når du kigger så synes jeg det er vigtigt at undgå de amerikanske modeller hvis en sådan skulle have sneget sig over Atlanten. De har en hel del færre hestekræfter – amerikanerne måtte på grund af miljøreguleringen nøjes med 234 heste hvor europæerne fik 310 heste (nogle påstår at de kom med op til 330 fra fabrikken) i 1984.

Hvad har 928´eren kostet dig?
Jeg har vel brugt 8.500 for ny tandrem (vigtigt!) hos Porsche Centrum i Køge (Porsche-forhandleren ville have 21.000!)

Maling, rust og delvis demontering: 25.000

Diverse gummi-dele, servo-slanger og relæer: 5.000-10.000

Samling og flere dele efter maling: 22.000

Ny køler: 6.500

…så det løber hurtigt op.

Mht. dele så har den ry for at være dyr, og det passer nok meget godt at priserne hurtigt er dobbelt så høje som med min tidligere 924´er.

Men jeg synes jeg er blevet godt til at finde dele brugt eller billigt. Har f.eks. lige købt et par forstøddæmpere incl. sportsfjedre til 2.000 kroner i USA incl. fragt. – fra ny taler vi nok 10.000 kroner. Og holder man sig til de originale 16 og 17″ fælge så er dæk også en absolut overkommelig udgift. Så Ebay.com, Ebay.de, Rosepassion.fr og 9xx.dk er gode at kende når der skal findes dele.

Den grønne ejerafgidt / vægtafgift skal også regnes med – den er pt. ca. 8.100 om året.

Forsikring hos Codan som helårs klassisker (max 5000 km / år) er ca. 4.000 kroner.

Hvad skal jeg holde øje med når jeg køber en 928´er?

El: Der er en del el i bilen pga. luksusudstyret og det kan være en plage at lave, men generelt holder det godt.

Ofte er det bare relæet der skal skiftes fordi de bliver fugtige når den bare står, men er det mere alvorligt så løber det hurtigt op og kan være svært at løse.

Jeg har af samme grund droppet den elektriske åbning af bagklappen, sædehukommelsen og el-sidespejle – det er alligevel kun mig der kører i den.

Jeg har desuden skiftet både lygrerelæ og ABS-relæ – og lappet ABS-ledninger i de fleste hjulbrønde. Det er en del af vedligeholdelsen og lige til at arbejde med.

foto
Nyt relæ? Det er en af de første steder du skal se efter når bilen driller. Det løste både mit lygte og ABS-problem at skifte relæer – til 200-300 stykket.

Rust: Jeg ville styre uden om en med rust i bunden / vangerne / kanterne, for det skulle være en plage at lave.

Min havde lidt under S-spoileren bagtil og ved bagvinduernes underkant – det var ligetil og bare i overfladen. Men det kostede mig lige en ny bagklap.

Resten af bilen holder ret godt, meget af den er jo lavet i aluminium.

S-spoiler-soil
Under en S2-spoiler kan der gemme sig mange overraskelser – regn med din også har lidt til dig

Mekaniske dele: Gearkasse og motor er meget svær at slå ihjel. Men tænding og lignende kan drille og være svære at spore problemer på medmindre man er specialist.

Tandremmen – som er 2½ meter lang – er dog meget vigtig at kende alder og kørte kilometer på. Går den, så er du potentielt ude i en ny motor som hurtigt koster det samme som bilen. Spørg evt. hvornår tandremmen sidst er skiftet, det er en meget god indikator for om man aner noget om den bil man har til salg.

Er du det mindste i tvivl om din tandrems alder, så er det en god ide at få skiftet den (pris: 8.500 hos Porsche Centrum i Køge for et par år siden. Vandpumpe er ca. 3.000 ekstra).

Benzinslangerne i motorrummet bør også efterses – de bliver hurtigt gamle af varmen i motorrummet og du har ikke lyst til at køre i en bil med gamle slanger som snor sig rundt om en varm motor.

Generelt så er 928´eren hurtige og undervurderede i pris ift. 911´ere. Det betyder at en del “brian”-ejere har haft fat i nogle af dem (min tidligere ejer nåede at skære lydpotten af fordi den skulle være “rå”, heldigvis havde han gemt den). Så nogle af dem har fået mere tæsk end godt er – gå uden om dem selvom de er fristende.

2014-06-15 19.56.35
Der er ikke meget plads af arbejde på i motorrummet – her skifter jeg køler efter at den originale flækkede på racerbane til et Porsche-arrangement. Samtidig blev den lækkende servo-beholder også skiftet. Det er arbejde som man selv godt kan udføre.

Dæk og undervogn: En anden observation er at undervognen og dæk har rigtig stor betydning for hele oplevelsen af bilen: Jeg har kørt min med originale triste fjedre og dæmpere og ældre dæk – og det er som at få en ny bil så snart den fik nye dæk (Continental Sport Contact 2), nyere brugte dæmpere med hårde fjedre fra en S4-model (4.000 i alt fra USA / Californien bil) og så en udmåling / justering af undervognen (1.100 hos Ivar Jensen i Farum).

Så lad være med at spare på dæk, det kan mærkes med det samme.

928udmaaling-2
Få justeret undervognen hos nogen som ved hvad de laver – alt for mange starter med at løfte fronten hvilket betyder at bilen står alt for højt de næste 50 kilometer mens affjedringen justerer sig selv.

Pynt / spoilere / trim: En mekanisk sund bil er altid at foretrække, men med 928 er det også ret vigtigt at den ser nogenlunde pæn ud. Det skyldes at trim-delene / gummiet er særdeles dyre og det kan hurtigt koste 2-3.000 pr. dør lige at skifte lister og gummikanter. En erstatning af en flækket front-spoiler løber op i mindst 2.500-3.000 kroner og skal typisk hentes i udlandet (fandt min i Sverige).

Hvis jeg vil vide mere?
Skriv til mig på larsj73@gmail.com – jeg svarer gerne på konkrete spørgsmål.

En anden måde kunne være at melde dig ind i “Porsche 944.dk“-gruppen på Facebook (der er flere som mig med 928´ere) og / eller “Porsche 928” (som dækker hele verden) og spørge om nogen kender nogen til salg – der få man ofte henvisninger til biler som er lidt bedre holdt af en ejer som ved hvad han har holdende.

Håber det var lidt uddybende svar – ellers er du meget velkommen til at skrive! Der er ikke så mange af os 928-ejere i DK (selvom Porsche Centrum siger at det vokser ret meget lige pt).