Varmeproblemer – sådan løste jeg dem

Når sommeren står for døren bliver min 928 altid for varm. Egentligt burde den indbyggede blæser og alukøler fra 928Motorsports klare den slags, men nej. Så når / hvis jeg havner i trafikprop stiger temperaturen faretruende.

En løsning er selvfølgelig at skifte selve koblingen i mine viskoseblæser (S4 har el, men de ældre har mekanisk blæser). Men den koster som minimum 1800-2000 kroner – og det er ikke sikkert det løser problemet. Desuden er jeg lidt imod at blive ved med at skrue på gamle ting, når udviklingen har betydet at ny teknologi er nemmere at arbejde med.

Derfor har jeg eftermonteret en 12″ elblæser på forsiden af min køler. Den kom som et kit sammen med en hjerne og en føler. Derfor kan jeg nu sætte måleren til f.eks. 90 grader, sætte sensoren ind imellem ribberne i køleren øverst til venstre (fra førersiden) og så lade elektronikken gøre arbejdet.

Det tog ca. 1½ time at installere fordi jeg skulle have lave ledningerne vandtætte, sætte sikring imellem og sætte det hele godt fast. Jeg valgte desuden at trække strøm direkte fra generatorens kabel og en stel på motorblokken. Husk at hvis du monterer den, så skal den puste ind i motoren – fordi den originale blæser på den anden side suger. Så husk at tjekke ledningerne – min blæser kan køre begge veje.

Det betyder at blæseren altid får strøm og ikke bare ved tænding, men til gengæld betyder det også at den her i sommers står og blæser motoren køligere når jeg stopper. Lige som med moderne biler.

Trækket på mit 90 Amp batteri er meget lille med den moderne blæser og jeg har ikke oplevet at den suger batteri når den bare står – selv efter 14 dages sommerferie sprang min 928 til live med det samme.
Kittet koster blot ca. 40 pund på Ebay – så det er til at betale hvis man vil prøve sig frem. Desuden er det nemt at afmontere hvis du vil køre alene med den klassiske blæser.