Så er der plader på

Så kom der plader på! Kørte ud til Høje Taastrup fra morgenstunden og var nr 12 i køen. Skattefolkene var effektive og søde og alle papirer var i orden. Så jeg betalte det meget store beløb og fik udleveret pladerne.

Derefter var det bare at drøne hjem, rulle 928´eren ud, sætte dem fast med tape, over til Thansen efter nummerplade-rammer og så til Vanløse hvor chefmekanikeren og min far hjalp til med at sætte dem på.

Fra Vanløse gik turen af motorvejen til afkørslen ved Fløng og fra Fløng i zig-zag af små sjællandske veje tilbage mod Smørum og Ballerup – videre til Hareskoven og så hjem. Herligt – måske ikke så meget for gutten der var ude med prøveplader på sin Skoda Fabia og som endte med at trække ind til siden for at jeg kunne passere med min brølende V8 🙂

Den gik i øvrigt fantastisk og der er kun lidt ujævn motorgang ved ca. 110 km/t når man kører med moderat tryk på speederen. Så her til aften fyldte jeg tanken godt op og tilsatte den blanding jeg fik anbefalet af Porsche Centrum. Det skulle efter sigende hjælpe på problemet.

Færdig på værksted, Klar til afgift

Så er det største arbejde blevet lavet hos Porsche Centrum:

  • Ny tandrem
  • Nye remme generelt (bla. generator-remmen var meget slidt)
  • Nye tændrør
  • Utæthed i oliesystemet tætnet
  • Ventilen på venstre baghjul der var irret fast skiftet

Efter moden overvejelse blev det afgjort at vandpumpen godt kunne køre langt endnu. I alt blev det 8.700 incl. tilsætning til benzinen.

Så nu mangler der en ny forrude / renovering fordi den nuværende er utæt. Jeg venter dog til det er varmt i vejret så jeg kan tage den ud, køre hjem og lave det der evt. skal laves og så køre den til en glarmester igen senere.

På værksted

Troede lige at jeg skulle trille ned til Porsche Centrum i morgen-marts-solskin. Men i stedet var der overskyet, blæsende og momentvis regnvejr ned mod Køge bugt.

Det var nu stadig en fin tur hvor bilen blev blæst lidt igennem. Vel nede på værkstedet fik vi også lige aftalt at der også skulle skiftes tændrør mens de var i gang – 46 kroner pr. prop, men så er det gjort. Desuden skal den ventilhætte der er irret fast på venstre baghjul (tidligere ejers billige Thansen-ting) tages af. Det lyder latterligt, men hvis jeg hiver for meget i den så ender jeg sikkert med et fladt dæk i min garage. Ergo: Fiks det før det bliver et problem.

På vejen var bilen en smule ujævn i gangen – ikke så man kunne høre det, men så man svagt kunne mærke det. Nede hos PC nævnte de at det nok var lidt snavs i benzinen efter vinteren, og at lidt tilsætning kunne få det renset. Så det må vi prøve når jeg henter den.

Så nu er Porsche Centrum ved at skifte tandremmen. Fik lige et tip om at jeg snart skal have skiftet oliefilter og olie (blev lidt nærig) og et opringning om at min vandpumpe var i fin stand. Så der var lidt sparet (ca. 3.500) – de kan så bruges på en ny forrude (tilbud 4.200), for hold op der er meget vindstøj fra den lettere utætte rude når man når op på (cirka) 110.

Og så lige et billede af det nye og det gamle luftfilter – gæt hvad der er hvad 🙂

PS: Burde smide nye dæk på, de der Fulda-tingester som den er monteret med larmer som et ondt år og føles som at køre på plastik.

Luftfilter skiftes

Pillede lidt ved motoren i weekenden og kom til at kigge til luftfilteret. Det var gammelt, fedtet og havde et par huller. Det skal sådan en fin V8 ikke slæbe rundt på.

Så efter 5 minutter på ebay.co.uk og 253 kroner (incl. porto) er der et nyt filter på vej. Regner også med at skifte tændrør når den alligevel er nede på værksted i næste uge. Ikke fordi den ligefrem savner kraft, den prøver stadig at stikke af med mig, men man kan lige så godt gøre det ordentligt når man er i gang 🙂

Porsche 928 tandrem i guld

Salt-entusiasterne her i min storkøbenhavnske forstad er ved at blive sendt tilbage til deres huler på teknisk forvaltning.

Men inden jeg betaler min afgift og smider de dyre nummerplader på bilen så skal tandremmen skiftes. Det og forruden er de to ting som jeg (og min medhjælpende mekaniker) ikke umiddelbart kan klare selv. Samtidig giver det mening at få set motoren efter af en professionel inden jeg betaler afgift og gør min klump metal 3 gange så meget værd på få minutter.

Så det skal laves, men billigt er det ikke. Her er priserne (indhentet d. 12. marts 2012) for arbejdet:

– MLA Porsche, København: 19.800 kroner incl. vandpumpe
– Porsche Center Syd, Malmö: 18.000 SEK incl. vandpumpe
– Porsche Centrum, Køge: 6-7.500 kroner. excl. vandpumpe – med vandpumpe ca. 4.000 mere

– Priserne er incl. moms. Når prisen fra Porsche Centrum i Køge er angivet uden vandpumpe er det fordi Kim nede fra PC mener at vandpumpen på min 169.000 km. / 1984 model måske kan køre videre – de skulle være ret hårdføre. Men han vil vurdere det – så han får lov til at se nærmere på min 928S.