Bundkarspakning, vejhjælp, værksted og fælge

Lad mig starte med at slå en ting fast: Hvis du er på udkig efter en billig Porsche – så bare glem det. Den findes ikke.

Medmindre du selv er en habil mekaniker med det rette værktøj og arbejder på en 924 (se mit gamle projekt924.dk fra da jeg havde en 924´er, men husk at den endte med at koste 2-3x indkøbsprisen i dele).

Under alle omstændigheder så er en Porsche 928 er dyrt bekendtskab når noget går galt. Min seneste værkstedsregning lyder på 19.300 kroner for at renovere bundkaret, nye olie, nye tændrør, et par nye tændkabler, benzinslange-reparation og nye motorophæng – og sidste år rundede jeg 12.000 for ny computer og en renoveret MAF.

Så er der desuden lige 1.500 for en ny starter (ebay) og 2.500 for mine nye fede X-pipe fra Martelius Exhaust. Begge dele monteret af mig selv og min bror (som er noget mere mekanisk kapabel end mig).

Bundkar og vejhjælp
Men det her handler om mit bundkar…

Historien bag er, at min 928 længe har dryppet lidt olie. Lidt for meget ifølge mine kone, som synes fliserne foran garagen havde for mange pletter.

Derfor skiftede jeg i første omgang de bagerste valve covers med et par pakninger til 120 kroner på ebay. Det var ikke nemt og kræver små hænder, men til gengæld så var det billigt.

2016-06-11 11.12.02

2016-06-11 12.59.20

Det hjalp lidt, men ikke på mængden af olie som dryppede ned på fliserne. Og en nærmere inspektion og et opkald til Porsche Centrum bekræftede at det nok var mit bundkar som lækkede. Og at når det alligevel skulle skiftes, så bør man også kigge på de hydraliske motorophæng (ca. 3.000 kr.) som har det med at kollapse over tid.

Så jeg bestilte tid hos Porsche Centrum. Samtidig var min venstre forfælg blevet lidt oval, så Steve i Ringsted (kaldet fælgsmeden) fik de forreste Cup 2-hjul ned til opretning (875 kroner incl. moms for et hjul med dæk på).

2016-07-02 08.54.36

Imens havde jeg de orginale design 90 hjul på – og skulle liiige ud på en hurtig tur for at se hvordan de kørte. Men efter 2 kilometer, på vej ind på Motorring 3, sagde det bang og så blev kabinen fyldt med røg – som også væltede ud af motorrummet.

Det viste sig at pakningen i bundkarret var røget med ét og blæst olie ud over den varme blok. Det giver en del røg! Og det var først da Porsche Centrum havde kigget nærmere på bilen, at det blev klart at det var bundkarret – det gav nogle nervøse dage hvor jeg kiggede bekymret på priserne på en ny motor…

Dansk Autohjælp dukkede op efter sølle 15 minutter og så røg 928S ellers afsted til Porsche Centrum søndag eftermiddag på ladvogn i stedet for med egen kraft tirsdag.

2016-06-26 20.25.11

Hos Porsche Centrum blev regningen 19.300 kroner. Men var også incl. reparation af en lækkende benzinslange, et par nye tændrør, komplet olieskift incl. nyt filter, reparation af olie-sensor-ledningen, nye motorophæng, renset bundkar, ny pakning og så et par nye tændkabler.

Det sidste var nødvendigt fordi det viste sig at min 928S kun trak på 7 ud af 8 cylindre. Det viser sig at et tændrør ikke skal se sådan ud:

2016-07-04 16.33.20

Så nu er status at den trækker godt og ikke drypper så meget som én dråbe olie. Samtidig er den helt

Til gengæld er den lidt ujævn i tomgang og har en tendens til at gå ud mens den dovne cylinder kommer op i tempo (jeg har købt dyserens som jeg tilføjer med hver tank og det har hjulpet på den “rullende” tomgang).

Ved 110 km/t får jeg desværre en del vibrationer, men jeg har en mistanke om at det skyldes at mine fordæk er blevet slidt skæv af en forkert opsat undervogn og den ujævne fælg – som jo nu er fikset. Så løsningen er nok nye dæk (Continental SportContact 5), når jeg lige har tjekket fælgene først.

Samtidig er min blæser holdt med at virker på andet en maksimal-blæserstyrke (magic blower syndrome) – irriterende, det havde jeg ellers lavet. Det er nok et sikrings, relæ eller ledningsproblem.